суботу, 17 січня 2015 р.

Портфоліо


ОПИС ДОСВІДУ
Головна мета сучасної освіти – виховання людини, здатної діяти в соціумі з урахуванням позицій інших людей, тобто формування соціальної компетентності учнів. Школа не тільки повинна давати певну суму знань, умінь, навичок, вміння вчитися, але і виховувати громадянина, для якого демократичне суспільство є осередком розкриття його творчих можливостей, задоволення особистих і суспільних інтересів, усвідомлення власної ролі в житті суспільства, активне прагнення його вдосконалення згідно з демократичними нормами і цінностями.
Наш сучасний світ все більше стає залежним від інформаційних технологій, так як вони все частіше використовуються в усіх сферах суспільного життя. Для мільйонів людей комп’ютер перетворився на звичний атрибут повсякденного життя, став незмінним помічником у навчанні, роботі й відпочинку. Тому я, як молодий спеціаліст, не уявляю своєї роботи без комп’ютера.  Ось чому, проблемою над якою я працюю є «Впровадження комп’ютерних технологій на уроках правознавства з метою розвитку пізнавальної діяльності учнів».
Своїм педагогічним кредом обрала слова: «Якщо вчитель поєднує в собі любов до справи і до учнів, він – справжній учитель».
Для більш ефективного застосування ІКТ на кожному з етапів уроку підкреслюю умови використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках правознавства: 1) ІКТ мають використовуватись у навчальному процесі системно, на уроках різних типів і форм з урахуванням відповідних дидактичних цілей, завдань і вікових особливостей учнів; 2) ефективність навчання з використанням ІКТ значно зростає, якщо його поєднувати з інтерактивними технологіями; 3) застосування ІКТ необхідно спрямовувати на формування правової компетентності школярів.
Актуалізацією знань на уроках правознавства з використанням ІКТ здійснюю шляхом розподілу учнів на групи й позачергово організовую роботу з комп’ютерною технікою і картками протягом 5-7 хвилин. В іншому випадку за допомогою мультимедійного проектора я маю можливість розв’язувати цю проблему з усім класом одночасно.
Використання ІКТ у навчанні правознавства дозволяє значно посилити мотивацію навчання. Факторами її посилення є можливість регулювання навчальних завдань, що пропонуються, залежно від успіхів школяра; заохочення правильних дій і рішень учня; надання широко розгалуженої допомоги; обрання індивідуального режиму заняття; варіативності рішення; надання можливості запропонувати будь-які рішення без ризику отримати за це низький бал. Отже, використання ІКТ на етапі мотивації навчальної діяльності сприяє формуванню позитивного ставлення учнів до навчання правознавства, а сам процес пізнання стає більш ефективним.
На уроках із комп’ютерним супроводом доцільно й зручно проводити оголошення, представлення теми й очікуваних результатів за допомогою пакета Microsoft Office PowerPoint.  Хочу зазначити, що кожен урок, розроблений із використанням програми Microsoft Office PowerPoint – це універсальний конспект, який можна легко змінити, скорегувати відповідно до психологовікових особливостей школярів та індивідуальних уподобань учителя.
У мене склалися такі форми застосування ІКТ на уроках права:
- Робота в Word: тексти документів, тести, контрольні роботи, дидактичний роздатковий матеріал;
- Робота в Excel : таблиці,   діаграми, схеми;
- Робота в Power Point:
            Презентація дозволяє ілюструвати розповідь, зробити урок більш організованим,  наочним,  цікавим,  мобільним.
            Власний  досвід роботи показав, що при створенні учнями комп’ютерних презентацій, формуються найважливіші в сучасних умовах навички:
-        Критичне осмислення інформації
-        Виділення головного в інформаційному повідомленні
-        Систематизування та узагальнення матеріалу
-        Використання Internet-ресурсів: додатковий матеріал (тексти, діаграми, схеми, відео – матеріали).
           Даний вид навчальної діяльності також дозволяє розвивати в учня логічне мислення.
           У процесі демонстрації презентації учні набувають досвіду публічних виступів, який, безумовно, стане в нагоді в їх подальшому житті; включається елемент змагання, що дозволяє підвищити самооцінку учня.
           Крім підвищення мотивації, наочності і створення емоційного настрою, використання комп’ютерів на уроках дозволяє підвищити ефективність діяльності вчителя та учнів.
           Я використовую освітні ресурси Інтернету для пошуку новітніх статистичних даних, газетних і журнальних статей, наукових публікацій, телевізійних передач та ін.
          Використання  ІКТ  на уроках права  дає  можливість  організувати роботу з різноманітними  нормативно-правовими  актами.  Також,   можна організувати роботу з офіційним порталом Верховної Ради України (rada.gov.ua),  всеукраїнським правовим порталом   (ligazakon.ua),    сайтами освітніх матеріалів (наприклад, parta.com.ua  – Освітній портал № 1 в Україні,    pedpresa.com.ua  та  ін.).
          Застосування вказаних форм роботи дозволяє не тільки створити умови для економії часу,  здійснювати роботу щодо стимулювання та розвитку пізнавального інтересу учнів, формування у них навичок роботи з інформацією. В ході такої роботи одночасно здійснюється  і формування в учнів елементів правової культури та правомірної поведінки.
         Важливим чинником формування інтересу учнів до предмета  «Правознавство» дослідники вважають урізноманітнення форм організації навчання. Останнім часом з’явилась певна кількість досліджень з проблем методики викладання правознавства (О.Наровлянський, О.Пометун, І.Усенко  та ін.), де аналізуються підходи до форм організації навчання цього предмета.
          Акцент  робиться  на  тому, що важливу роль у досягненні позитивного результату в цьому процесі відіграє правильний їх вибір, що буде сприяти організації пізнавальної діяльності учнів на творчому рівні.
          Для вироблення навичок аналізу вважаю за доцільне обов’язкове розв’язання з  учнями юридичних задач, обговорення відомих їм з власного життєвого досвіду, з творів літератури та засобів масової інформації ситуацій правового характеру.
          На  мою думку,  важливу роль у процесі  формування правової  культури  та  правомірної  поведінки  школярів,  відіграє й позакласна робота. З 01.12. по 05.12.  проводила тиждень права. До плану роботи тижня входили такі заходи:
Ø всеукраїнський урок «Права людини»;
Ø конкурс рефератів на тему: «Конвенція прав людини 1950 р.»;
Ø конкурс малюнків «Твої права»;
Ø виставка з актуальних питань забезпечення прав і свобод людини на тему: «Права людини, права дитини»;
Ø вікторина на правову тематику;
Ø урок – презентація на тему: «Права людини»;
Ø перегляд відео «Конвенція про права дитини».
           Щодо  власного  досвіду,  то  на  своїх  уроках  я  намагаюсь  завжди  поєднувати  різні форми та методи навчання,  віддаючи  перевагу  евристичним  бесідам,  постановці  проблемних  питань,  роботі  з  нормативно-правовими  актами,  складанню  схем,  таблиць,  розв’язанню  юридичних  задач.
            Зі всього вище сказаного можна зазначити, що використання   ІКТ на уроках  «Правознавство» дозволяє:
-        засвоїти базові знання з предмета;
-        систематизувати засвоєні знання;
-        стимулювати мотивацію навчання;
-        підвищити інформативність уроку;
-        підвищити наочність навчання;
-        реалізувати доступність і ефективність  засвоєння інформації за рахунок паралельного сприйняття її   різними  аналізаторами: візуальним і слуховим;
-        ініціювати   процеси розвитку  певних  типів  мислення  (наприклад, наочно-образного, теоретичного);
-        інтенсифікувати процеси розвитку пам’яті, уваги, спостережливості;
-        забезпечити зручне освітнє середовище і можливості самостійного вибору у пошуку та використанні джерел інформації;
-        сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом;
-        розвивати  уміння  здійснювати науково-дослідницьку діяльність;
-        сформувати якості лідера, здібного до керівної і організаційної діяльності;
-        здійснити повтор (перегляд, коротке відтворення) матеріалу попереднього уроку;
-        здійснити повтор найбільш складних моментів уроку;
-        створити  комфортні умови роботи на уроці усім  учасникам  навчального  процесу.
          Щодо  власного  досвіду,  то  з  метою  формування  в  учнів  елементів  правової  культури  та  правомірної  поведінки,  я використовую ІКТ:
-        Під  час  вивчення  нового матеріалу  
-        При  проведенні  комбінованих уроків
-        Для  закріплення  знань (практикум, вирішення юридичних задач)  
-        З  метою  контролю  знань  і  умінь  учнів  (контрольні,  самостійні роботи)
-        З  метою  перевірки  рівня  засвоєння  матеріалу  попереднього  уроку



Література
1.    Фоменко А. В. Сучасні комп’ютерні навчальні програми з історії та підходи до їх використання на уроках / А. В. Фоменко, О. І. Пометун // Історія в школах України. – 2002. – № 3. – С. 27–30.
2.    Пометун О. І. Методика навчання історії в школі / О. І. Пометун, Г. О. Фрейман. – К. : Генеза, 2005. – 328 c.
3.    Ремех Т. О. Досвід проведення уроків правознавства з використанням мультимедійних технологій / Т. О. Ремех // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – № 2. – С. 46–48.
4.    Самойленко Н. І. Мультимедійні засоби під час повторення, узагальнення та систематизації знань учнів / Н. І. Самойленко // Інформатика та комп’ютерно-орієнтовані технології навчання : [зб. наук. праць]. – К. : Педагогічна Думка, 2001. – С. 102–104 .

Немає коментарів:

Дописати коментар